CONTRIBUȚIA CURȚII CONSTITUȚIONALE LA DEFINIREA REGIMULUI POLITIC ROMÂNESC ÎN PERIOADA 2005-2014 (TESLOVAN OVIDIU LUCIAN, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Ioan Stanomir)
11 noiembrie 2019
HISTORICAL MEMORY, RECONCILIATION AND POLITICAL DEVELOPMENT: THE COLUMBIAN EXPERIENCE AT HOME AND IN DIASPORA DURING THE PERIOD 1998-2018 (ESTHER MARGARITA ARIAS CUENTAS , conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Gheorghe STOICA)
26 noiembrie 2019
MODURI DE UTILIZARE A FONDULUI SOCIAL EUROPEAN ÎN EUROPA CENTRALĂ ȘI DE EST PE PARCURSUL IMPLEMENTĂRII AGENDEI 2020 (2014-2020) (RUCSANDRA-ELENA MIERLOIU, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Georgeta GHEBREA)
26 noiembrie 2019
ROLUL ORGANISMELOR ADMINISTRATIVE AUTONOME ÎN COMBATEREA CORUPȚIEI. O ANALIZĂ A FUNCȚIONĂRII AGENȚIEI NAȚIONALE DE INTEGRITATE (DANIELA-IULIANA MĂNTĂRĂU, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Georgeta GHEBREA)
03 decembrie 2019
RELAȚIA DINTRE MAJORITATE ȘI MINORITĂȚI ÎN UCRAINA SUBCARPARTICĂ. PERSPECTIVE ISTORICE ȘI ASPECTE CONTEMPORANE (VASILE- MARIAN OANCEA , conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Radu CARP)
04 decembrie 2019
EVOLUȚIA DEMERSURILOR DE SALVARE A PATRIMONIULUI CULTURAL, ÎN ZONE DE CONFLICT, LA ÎNCEPUTUL SECOLULUI XXI( DIANA-CRISTINA MATEI, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Florin ȚURCANU)
18 decembrie 2019
DYNAMICS OF POLITICAL AND DEVELOPMENT PARADIGMS AND THEIR IMPLICATIONS IN TANZANIA (MWABUKOJO ANYOSISYE EDSON, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Georgeta GHEBREA)
07 ianuarie 2020
FROM PAPER PLANS TO GOOD GOVERNANCE A COMMUNITY-ORIENTED ANALYSIS OF DISASTER RISK REDUCTION POLICIES IN ROMANIA (LIXANDRU LAURA-MĂDĂLINA, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Georgeta GHEBREA)
16 martie 2020
LIMITE DE LIBERTATE ÎN ELABORAREA UNEI STRATEGII DE POLITICĂ EXTERNĂ ȘI SECURITATE: STUDIU DE CAZ PERU (TUȘA CLAUDIA, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Gheorghe STOICA)
24 iulie 2020
TRAIECTORII ALE INSTITUŢIONALIZĂRII GRAȚIERII INDIVIDUALE, GRAȚIERII COLECTIVE ȘI LIBERĂRII CONDIȚIONATE. STUDIU DE CAZ: ROMÂNIA, 1990-2020 (COSTEA VLADIMIR-ADRIAN, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Georgeta GHEBREA)
24 iulie 2020
IMAGINEA ADVERSARULUI ÎN DRUMUL POLITIC AL LIGII APĂRĂRII NAȚIONALE CREȘTINE ȘI AL PARTIDULUI NAȚIONAL- CREȘTIN (CHIRVĂSUȚĂ VASILE MIHAI , conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Cristian PREDA)
14 septembrie 2020
RELIRE LES CORRESPONDANCES DE DENIS DIDEROT. ECRITURE EPISTOLAIRE ET EXPERIENCE SOCIALE D'UN PSIHOLOSOPHE AU SIECLE DES LUMIERES (CURCĂ DIANA-MĂDĂLINA, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Florin ȚURCANU)
24 septembrie 2020
OCTOMBRIE 2020-NOIEMBRIE 2021
"ISLAMUL POLITIC ÎNTRE RADICALISM ȘI MODERAȚIE. O EVALUARE A PERSPECTIVEI KHALDUNIENE" (FLOREA IOAN ALEXANDRU, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Gheorghe Stoica)
02 decembrie 2020
POLITICA EXTERNĂ A TURCIEI: SUA, UE ȘI TRIUNGHIUL STRATEGIC RUSIA-TURCIA-IRAN (2014-2018)" (COSTEA CĂTĂLIN ALIN, conducător ştiinţific: Conf. univ. dr. Ruxandra Ivan)
12 ianuarie 2021
“MEDIUL PENITENCIAR ROMÂNESC ȘI POLITICILE DE REINTEGRARE SOCIALĂ ALE FOȘTILOR DEȚINUȚI” (AILINCĂI NICOLETA MĂDĂLINA, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Georgeta Ghebrea)
28 ianuarie 2021
“MIȘCAREA COMUNISTĂ DIN ROMÂNIA ÎN PERIOADA 1917-1924: REȚELE CLANDESTINE ȘI ACȚIUNI ÎMPOTRIVA REGIMULUI POLITIC ” (EREMIA RADU-MARIAN, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Stelian Tănase)
08 februarie 2021
“HISTOIRE POUR L'HISTOIRE.USAGES ET VOCATIONS POLITIQUES DU PASSÉ DANS L’ULTRACONTEMPORAIN POSTSOVIÉTIQUE: LA CRISE UKRAINIENNE (2014-17) DANS DES FAITS DE RHETORIQUE POLITIQUE” (FIFOIU DIANA, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Florin Țurcanu)
09 februarie 2021
„ÎNTRE CONTINUITATE ȘI RUPTURĂ RELAȚIILE BISERICII CU STATUL. STUDIU DE CAZ : MITROPOLIA OLTENIEI (1939- 1964)” (RĂDULESCU ANA-MARIA, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Stelian Tănase)
09 februarie 2021
„CENTRAL ASIA IN THE SYSTEM OF INTERNATIONAL RELATIONS AT THE PRESENT STAGE" (HYDYROV ABDAL, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Gheorghe Stoica)
13 aprilie 2021
,,INSTRUMENTE ALE DEMOCRAȚIEI DIRECTE ÎN UNIUNEA EUROPEANĂ" (DRĂGULIN ALEXANDRU IONUȚ, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Radu Carp)
26 mai 2021
„PARTIZANI ROMÂNI ÎN REZISTENȚA FRANCEZĂ” (RIZEA BOGDAN FLORIN, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Stelian Tănase)
09 iulie 2021
"LE GAULLISME: UN PATRIMOINE CULTUREL IMMATERIEL. LA PATRIMONIALISATION DU POLITIQUE DANS LE DISCOURS FRANCAIS" (CREȚANU ANDRADA VIORICA, conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Florin Țurcanu)
23 septembrie 2021
“SCHIMBAREA CONFESIUNII RELIGIOASE LA NIVEL COLECTIV. STUDIU DE CAZ: MINIȘEL ȘI MINIȘUL DE SUS” (DRUGESCU (DRUGESCU-CIUTA CORNELIA) , conducător ştiinţific: Prof. univ. dr. Radu Carp)
11 noiembrie 2021
FIŞA DISCIPLINEI
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior |
UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI |
1.2 Facultatea |
FACULTATEA DE ȘTIINȚE POLITICE |
1.3 Departamentul |
DEPARTAMENTUL DE ȘTIINȚE POLITICE, RELAŢII INTERNAŢIONALE ŞI STUDII DE SECURITATE |
1.4 Domeniul de studii |
ȘTIINȚE POLITICE |
1.5 Ciclul de studii |
DOCTORAT |
1.6 Programul de studii / calificarea |
ȘCOALA DOCTORALĂ |
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.0 Codul disciplinei |
SP2106 |
|||||||
2.1 Denumirea disciplinei |
ALEGERI ȘI DEMOCRAȚIE ÎN ROMÂNIA din 1831 PÂNĂ ÎN PREZENT |
|||||||
2.2 Titularul activităţilor de curs |
Prof.univ.dr. Cristian PREDA |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de seminar |
|
|||||||
2.4 Anul de studii |
I |
2.5 Semestrul |
I |
2.6 Tipul de evaluare |
E |
2.7 Regimul disciplinei |
OBL |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ORE PE SEMESTRU) AL ACTIVITĂŢILOR DIDACTICE
3.1 Număr de ore pe săptămână |
3 |
din care |
3.2 Curs |
3 |
3.3 Seminar |
0 |
||||
3.4 Total ore din planul de învăţământ |
30 |
din care |
3.5 Curs |
30 |
3.6 Seminar |
0 |
||||
3.7 Total ore studiu individual |
70 |
3.8 Total ore pe semestru |
100 |
3.9 Număr de credite ECTS |
7 |
|||||
DISTRIBUŢIA FONDULUI DE TIMP |
Studiu după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe |
10 |
||||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren |
50 |
|||||||||
Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii şi eseuri |
35 |
|||||||||
Tutoriat (opţional) |
2 |
|||||||||
Examinări |
3 |
|||||||||
Alte activităţi |
- |
|||||||||
4. PRECONDIŢII
4.1 De curriculum |
N/A |
4.2 De competenţe |
N/A |
5. CONDIŢII
5.1 De desfăşurare a cursului |
N/A |
5.2 De desfăşurare a seminarului |
Acces la retroproiector, internet și stație de lucru (desktop, laptop, tabletă etc.) |
6 .COMPETENŢE SPECIFICE ACUMULATE
6.1 Competenţe profesionale |
Cursul aprofundează cunoștințele de știință politică pe care studenții le-au acumulat la ciclurile de licență și master, dar și abilitățile metodologice, prin oferirea unor exemple de cercetări doctorale deja întreprinse. |
6.2 Competenţe transversale |
Studenții vor dobândi o mai bună capacitate de analiză și de sinteză. De asemenea, studenții își vor dezvolta atât competențele de argumentare și comunicare orală, cât și aparatul critic, pe baza lecturilor de specialitate, a cercetării pe care vor trebui să o facă în biblioteci și arhive, precum și a exercițiului de a prezenta proiectele de cercetare în fața titularului de curs și a colegilor. |
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI
7.1 Obiectivul general al disciplinei |
O mai bună cunoaștere a evoluției regimului românesc, având drept repere democratizarea și modernizarea, privite din diverse perspective: constituțională, electorală, reprezentare politică, relații externe, istorie intelectuală. |
7.2 Obiective specifice |
Dobândirea cunoștințelor necesare articulării unui obiect de cercetare original și consistent. În acest sens, conferențiarii vor explica în ce fel au construit un obiect de cercetare și cum anume l-au transformat într-o teză de doctorat, un articol sau o carte, iar studenții vor prezenta pe rând proiectele de cercetare cu care au fost admiși la doctorat și vor fi sprijiniți pentru a le ameliora din punct de vedere metodologic. |
8. CONŢINUTURI
Dată curs |
Conținut curs |
Luni, 11 noiembrie |
Trei repere ale libertății românilor: 1831, 1919, 1996 – Cristian Preda |
Luni, 18 noiembrie |
Inventarea Constituției între forme și fond – Radu Carp și Ioan Stanomir |
Luni, 25 noiembrie |
Revoluția melancolică: democrația la începuturile modernității românești – Raluca Alexandrescu |
Vineri, 6 decembrie |
„Republica de la Ploiești” sau cum studiem politica dinainte de sufragiul universal – Silvia Marton |
Luni, 9 decembrie |
Memoria Primului Război Mondial în România – Florin Țurcanu |
Marți, 17 decembrie |
Rezistență, disidență, opoziție în România comunistă – Cristina Petrescu și Dragoș Petrescu |
Luni, 13 ianuarie |
Ceaușescu în Africa – Domnica Gorovei |
Luni, 20 ianuarie |
Translatio imperii: politica externă românească de după 1989, între Moscova și Washington – Ruxandra Ivan |
Bibliografie minimală Cristian Preda, Rumânii fericiți. Vot și putere de la 1831 până în prezent, Polirom, Iași, 2011; Sorin Alexandrescu, Paradoxul român, Univers, București, 1998; Radu Carp, Ioan Stanomir, Inventarea Constituției. Proiecte intelectuale şi dezvoltarea instituțională în Principatele Române în secolul al XIX-lea, Editura C.H. Beck, Bucureşti, 2009; Mattei Dogan, Comparaţii şi explicaţii în ştiinţa politică şi în sociologie, ediţie îngrijită şi prefaţă de Cristian Preda şi Alexandra Ionaşcu, Institutul European, Iaşi, 2010; Keith Hitchins, România 1866-1947, traducere de George G. Potra şi Delia Răzdolescu, Humanitas, Bucureşti, 1996; Hans-Christian Maner, Parlamentarismul în România, 1930-1940, traducerea în limba română Adela Motoc, Editura Enciclopedică, Bucureşti, 2004; Silvia Marton, Republica de la Ploiești și începuturile parlamentarismului în România, Humanitas, 2016; Vladimir Tismăneanu, Stalinism pentru eternitate. O istorie politică a comunismului românesc, traducere de Cristina Petrescu şi Dragoş Petrescu, postfaţă de Mircea Mihăieş, Polirom, Iaşi, 2005; Emanuel Turczynski, De la iluminism la liberalismul timpuriu. Vocile politice și revendicările lor în spațiul românesc, traducere de Irina Cristescu, Editura Fundației Culturale Române, București, 2000; Dragoș Petrescu, Explaining the Romanian Revolution of 1989: Culture, Structure, and Contingency, Bucureşti, Editura Enciclopedică, 2010; Raluca Alexandrescu, La révolution mélancolique: sur la construction et l’évolution du concept de démocratie dans la pensée politique roumaine moderne, Editura Universității din București, București, 2011; Cristina Petrescu, From Robin Hood to Don Quixote. Resistance and Dissent in Communist Romania, Univers Enciclopedic, 2013; Florin Țurcanu, Mircea Eliade. Prizonierul istoriei, Humanitas, București, 2007; Ruxandra Ivan. La politique étrangère roumaine (1990-2006), Editions de l’Université Libre de Bruxelles, 2009. |
9. SCURTĂ DESCRIERE*
* COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
Alegeri și democrație în România explorează parcursul modernității românești pornind de la studii de caz: evoluția electorală, structurile constituționale, configurarea relațiilor externe, cultură civică. |
10. EVALUARE
Tip activitate |
Criterii de evaluare |
Metode de evaluare |
|
10.4 Curs |
Prezență |
Prezență la minim 5 conferințe |
20% |
Evaluare finală |
Prezentarea lucrării de cercetare |
80% |
|
ELABORAREA ȘI PREZENTAREA UNEI LUCRĂRI DE CERCETARE |
Studenții vor prezenta proiectul de cercetare doctorală și vor explica opțiunile metodologice asumate. |
||
Standard minim de performanţă |
Prezența la conferințe și prezentarea lucrării de cercetare. Nota finală 5 (cinci) |
||
Studenţii sunt obligaţi să cunoască politica de probitate intelectuală a Facultăţii: plagiatul, copiatul, înşelătoria, multipla utilizare a unui referat, recursul nemărturisit la surse bibliografice sau la internet vor conduce la nepromovarea cursului. În conformitate cu Carta Universității din București, cazurile de plagiat pot fi sancționate prin exmatriculare fără drept de apel. |
FIŞA DISCIPLINEI
1. DATE DESPRE PROGRAM
1.1 Instituţia de învăţământ superior
|
UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI UNIVERSITY OF BUCHAREST |
1.2 Facultatea
|
FACULTATEA DE ȘTIINȚE POLITICE FACULTY OF POLITICAL SCIENCE
|
1.3 Departamentul
|
ŞCOALA DOCTORALĂ DOCTORAL SCHOOL |
1.4 Domeniul de studii
|
ȘTINȚE POLITICE POLITICAL SCIENCE
|
1.5 Ciclul de studii
|
DOCTORAT PhD PROGRAMME
|
1.6 Programul de studii / calificarea
|
ȘTIINȚE POLITICE POLITICAL SCIENCE
|
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
2.0 Codul disciplinei
|
|
|||||||
2.1 Denumirea disciplinei
|
PARADIGME DE CERCETARE ÎN ŞTIINŢELE POLITICE RESEARCH PARADIGMS IN POLITICAL SCIENCE |
|||||||
2.2 Titularul activităţilor de curs
|
Prof. univ.dr. Georgeta GHEBREA |
|||||||
2.3 Titularul activităţilor de seminar
|
- |
|||||||
2.4 Anul de studii
|
I |
2.5 Semestrul
|
I |
2.6 Tipul de evaluare
|
V |
2.7 Regimul disciplinei
|
OBL |
|
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ORE PE SEMESTRU) AL ACTIVITĂŢILOR DIDACTICE
3.1 Număr de ore pe săptămână
|
3 |
din care |
3.2 Curs |
3 |
3.3 Seminar |
- |
||||
3.4 Total ore din planul de învăţământ
|
24 |
din care |
3.5 Curs |
24 |
3.6 Seminar |
- |
||||
3.7 Total ore studiu individual
|
36 |
3.8 Total ore pe semestru
|
60 |
3.9 Număr de credite ECTS |
6 |
|||||
DISTRIBUŢIA FONDULUI DE TIMP |
Studiu după manual, suport de curs, bibliografie şi notiţe
|
16 |
||||||||
Documentare suplimentară în bibliotecă, pe platformele electronice de specialitate şi pe teren
|
8 |
|||||||||
Pregătire seminarii, teme, referate, portofolii şi eseuri
|
8 |
|||||||||
Tutoriat (opţional)
|
1 |
|||||||||
Examinări
|
3 |
|||||||||
Alte activităţi
|
- |
|||||||||
4.1 De curriculum
|
- |
4.2 De competenţe
|
- |
5. CONDIŢII
5.1 De desfăşurare a cursului
|
Acces la videoproiector, Internet şi staţie de lucru (desktop, laptop, tabletă etc.) |
5.2 De desfăşurare a seminarului
|
- |
6 .COMPETENŢE SPECIFICE ACUMULATE
6.1 Competenţe profesionale
|
Capacitatea de a înţelege specificul cunoaşterii ştiinţifice în domeniul politic Capacitatea de a înţelege nuanţat dihotomiile metodologice din ştiinţele politice Capacitatea de a defini o temă de cercetare Capacitatea de a defini o problematică Capacitatea de a formula întrebări de pornire şi ipoteze ale cercetării Capacitatea de a alege designul şi strategia de cercetare adecvate Capacitatea de a construi un model de analiză |
6.2 Competenţe transversale
|
Onestitatea ştiinţifică Capacitatea de analiză şi de înţelegere a dezbaterilor din literatura ştiinţifică Rigoare Munca în echipă Analiza critică a textelor Exprimare orală şi scrisă Exersarea limbilor străine Gândire autonomă |
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI
7.1 Obiectivul general al disciplinei
|
Cultivarea creativităţii, a spiritului analitic şi critic al doctoranzilor, a libertăţii lor de gândire şi a autonomiei intelectuale în procesul de elaborare a propriei cercetări pe baza surselor,literaturii şi metodologiei din ştiinţelor politice |
7.2 Obiective specifice
|
Cunoaşterea principalelor dezbateri din metodologia ştiinţelor politice Achiziţionarea unui instrumentar de lucru pentru elaborarea propriei cercetări |
8. CONŢINUTURI
Curs |
Metode de predare
|
Observaţii
|
1.Modele de evoluţie a ştiinţei. .Ştiinţificitatea ştiinţei politice; limite ale cercetării în ştiinţele politice |
Euristice, interactive; problematizare; exemplificare; Q&A; prezentare, analize şi comentarii de text; exerciţii care solicită aplicarea concretă a cunoştinţelor predate la curs. |
3 ore |
2. Rolul paradigmelor în alegerea designului, instrumentelor şi terminologiei cercetării ştiinţifice în ştiinţele politice
|
Euristice, interactive; problematizare; exemplificare; prezentare, analize şi comentarii de text; exerciţii care solicită aplicarea concretă a cunoştinţelor predate la curs. |
3 ore |
3.Separări, fragmentări, specializări, interdisciplinaritate şi integrare în ştiinţele politice
|
Euristice, interactive; problematizare; exemplificare; exerciţii care solicită aplicarea concretă a cunoştinţelor predate la curs. |
3 ore |
4. Paradigma pozitivistă în ştiinţele politice |
Euristice, interactive; problematizare; exemplificare; exerciţii care solicită aplicarea concretă a cunoştinţelor predate la curs. |
3 ore |
5. Paradigma interpretativă în ştiinţele politice |
Euristice, interactive; problematizare; exemplificare; prezentare, analize şi comentarii de text; exerciţii care solicită aplicarea concretă a cunoştinţelor predate la curs. |
3 ore |
6. Combinarea paradigmelor şi stilurilor de cercetare |
Euristice, interactive; problematizare; exemplificare; prezentare, analize şi comentarii de text; exerciţii care solicită aplicarea concretă a cunoştinţelor predate la curs. |
3 ore |
7.Abordări şi strategii în rezolvarea problemelor de cercetare şi interpretarea rezultatelor
|
Euristice, interactive; problematizare; exemplificare; prezentare, analize şi comentarii de text; exerciţii care solicită aplicarea concretă a cunoştinţelor predate la curs. |
3 ore |
8. Analiza critică si deconstrucţia cercetarilor din ştiinţele politice |
Euristice, interactive; problematizare; exemplificare; prezentare, analize şi comentarii de text; exerciţii care solicită aplicarea concretă a cunoştinţelor predate la curs. |
3 ore |
Bibliografie Agabrian, M., Analiza de conţinut, Polirom, Iaşi, 2006. ANDERSON, J. E., Public policymaking: An introduction, Houghton Mifflin Company, Boston, 2006. BALL T. (ed.), Idioms of Inquiry. Critique and Renewal in Political Science, State University of New York Press, Albany, 1987. BĂDESCU, G. , Comşa, M., Sandu, D., Stănculescu, M., Barometrul de opinie publică 10 ani, Fundaţia Soros România, Bucureşti, 2007. BERGER, P.L. & LUCKMANN, T., The Social Construction of Reality A Treatise in the Sociology of Knowledge. New York: Doubleday & Company, 1996. Bogardus, E.S., ”Measuring social distances », in : Attitude, theory and measurement , John Wiley & Sons, New York, 1967. Boudon, R., “Réflexions sur la logique des modèles simulés”, in : Archives européennes de sociologie, VI, 1965. BOURDIEU, P., Questions de sociologie, Éditions de Minuit, Paris, 1980. BUTLER, J., Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. Theatre Journal, 40/4, 1988, pp. 519-53. CARTER, J., Postmodernity And The Fragmentation Of Welfare, Routledge, London, 1998. CHARMAZ, K., Grounded Theory as an Emergent Method. In Hesse-Biber, S.N. & Leavy, P. (Eds.), Handbook of Emergent Methods (pp. 155-172), The Guilford Press, New York, 2008. CHELCEA S., Experimentul in psihosociologie, Editura ştiinţifică şi enciclopedică, Bucureşti, 1982. Cook, T. D. & D. T. Campbell, Quasy-Experimentation. Design & Analysis Issues for Field Settings, Sage Publications, London, 1979. CRESWELL, J.W., Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches, Sage, . Thousand Oaks, 2003. De VAUS, D.A., Research design in social research, Sage, London, 2001. DeWALT, K.M., DeWalt, B.R., Participant observation. A guide for fieldworkers, Altamira Press, Lanham, Maryland, 2011. DOGAN, M., Comparaţii şi explicaţii în ştiinţa politică şi în sociologie, Institutul European, Iaşi, 2010. DONSBACH, W., TraugotT, M. W. (eds.), The Sage Handbook of Public Opinion Research, Sage, London, 2004. Douglas, m., Cum gândesc instituţiile, Polirom, Iaşi, 2002, (trad. de Radu Pavel Gheo). DÜR, A., Measuring Interest Group Influence in the EU. In European Union Politics, 9 (4), 2008, pp. 559-576. EASTON D., GUNNELL, J., GRAZIANO, L. (eds.), The Development of Political Science. A Comparative Survey, Routledge, London and New York, 1991. European Commission, Optimising research programmes and priorities, Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg, 2008. FARR J., DRYZEK, J., LEONARD, S.T. (eds.), Political Science in History. Research Programs and Political Traditions, Cambridge University Press, Cambridge and New York, 1995. Fiedler, F.E, A Theory of Leadership Effectiveness, Mc Graw-Hill, New York, 1967. FISCHER, F., & GOTTWEIS, H., The Argumentative Turn Revisited. Public Policy as Communicative Practice, Duke University Press, Durham, 2012. Forsyth, D., Introduction to group dynamics, Books Cole Publish., Belmont, Cal., 1983. FOUCAULT, M., Surveiller et punir. Naissance de la prison, Gallimard, Paris, 1975. FRANZ, T., Group dynamics and team performance, Wiley-Blackwell, Chichester, 2012. GAFFNEY, M., Participatory Action Research. An overview. KAIRARANGA, 9, 2008, pp. 8 - 15. GHEBREA, G., "Using Interactive and Participant Methods: A Postmodern Shift in Political Science Research?", Postmodern Openings, 2018, Volume 9, Issue 4, pages: 1-15. GILBERT, N., Researching social life, Sage, London, 2001. GJELSTRUP, G., & SØRENSEN, E., "Method and Methodology: Pragmatism, Interactive Research and Narratives: Introduction". In G. Gjelstrup, & E. Sørensen (Eds.), Public Administration in Transition: theory, practice, methodology (pp. 295-298), Djøf Forlag, Copenhagen, 2007. GOFFMAN, E., Asylums : essays on the social situation of mental patients and other inmates, Aldine, Chicago, 1962. GOODIN, R.E., KLINGEMANN, H.-D.(coord.), Manual de ştiinţă politică, Polirom, Iasi, 2005, capitolele 14 şi 25 (trad. de I. A. Kantor, I.C. Stănuş, R. Careja, M. Nemeş, A.I. Cozianu, O. Toderean, C.G. Marian). Grix, J., Demystifying postgraduate research, University of Birmingham Press, 2001. Guttman, L., “The basis for scalogram analysis”, in Stouffer, S. (ed.) Measurement and prediction, Science Edition, New York, 1966. HALL, P.A., and Rosemary C. R. TAYLOR, Political Science and the Three New Institutionalisms, Discussion paper, Max-Planck-Institut für Gesellschaftsforschung, Köln, 1996 HOLLYDAY, A., Doing and writing qualitative research, Sage, London, 2002. HYMAN et alii, Interviewing in Social Research, University of Chicago Press, 1954. JACKSON, J.J., „Metodologia politica: o perspectiva de ansamblu”, în Goodin, R.E., Klingemann, H.-D. (eds.), Manual de ştiinţă politică, Polirom, Iasi, 2005. JACKSON, R., & SØRENSON, G., Introduction to International Relations: Theories and Approaches, Oxford University Press, Oxford, 2015. Katznelson, I., Weingast, B.R. (eds.), Preferences and Situations. Points of Intersection Between Historical and Rational Choice Institutionalism, Russell Sage Foundation, New York, 2005. KING, G., Keohane, R., Verba, S., Fundamentele cercetării sociale, Polirom, Iaşi, 2000 (trad. de Irina Culic şi Bogdan Micu). KNIGHT, P., Small-scale reserch, Sage, London, 2002. KORNPROBST, (ed.), Metaphors of Globalization, Palgrave MacMillan, New York, 2008. KRUEGER, R.A., Casey, M.A., Metoda focus grup, Polirom, Iaşi, 2005. KUHN, T. S., Structura revoluţiilor ştiinţifice, Editura ştiinţifică şi enciclopedică, Bucuresti, 1976 (cu un studiu introductiv de Mircea Flonta). Lakatos, I., The methodology of scientific research programmes, Cambridge University Press, Cambridge, 1999. Lazarsfeld, P., Rosenberg, M. (eds.), The language of social research, Free Press, New York, 1966. Lazarsfeld, P.F., “Latent structure analysis”, in Attitude, theory and measurement , John Wiley & Sons, New York, 1967. LĂZĂROIU, S., „Why opinions from a population sample is indicative of a true distribution of opinion within entire population?” in A Guide to Understanding Polls, International Republican Institute, Regional Office for Central and Eastern Europe, Bratislava, 2003. Likert, R., “A Technique for the Measurement of Attitudes”, in Summers, G.F.(ed.), Attitude Measurement, Rand Mc. Nally & Company, Chicago, 1970. MACKENZIE, N., & KNIPE, S., Research dilemmas: Paradigms, methods and methodology. Issues In Educational Research, 16/2016. Retrieved from: http://www.iier.org.au/iier16/mackenzie.html Mancur O., The Logic of Collective Action: Public Goods and the Theory of Groups, Harvard University Press, Cambridge, Mass., 1971. MARCH, J., & OLSEN, J.P., Rediscovering Institutions: The Organizational Basis of Politics, Free Press, New York1989. MARSHALL, G.S. & BUSKE, D., Framing Network Style Interactions in Local Governance: Three Narratives. . In G. Gjelstrup, & E. Sørensen (Eds.), Public Administration in Transition: theory, practice, methodology (pp. 233 - 246), Djøf Forlag, Copenhagen, 2007. MAY, T., Qualitative research in action, Sage, London, 2002. MEYER, J.W., & SCOTT W.R., Organisational Environments: Ritual and Rationality, Sage, Newbury Park, 1992. MIHAILESCU, V. (coordonator), Sondajele de opinie. Mod de utilizare, Paideia, Bucuresti, 2001. Moscovici, S., BuschinI, F. (coord.), Metodologia ştiinţelor socioumane, Polirom, Iaşi, 2007. NECULAU, A., de Visscher, P.(eds.), Dinamica grupurilor. Texte de bază, Polirom, Iaşi, 2001. NEUMAN, M., Quelques exemples de méthodes participatives, Centre National de Recherche Scientifique, 2006, Paris. Newman, B.(ed.), Handbook of Political Marketing, Sage, London, 1999. PASTOR SELLER, E., Impact, effectiveness and sustainability of social policies and local democracy through the social involvement, Revista de cercetare şi intervenţie socială, 2011, vol. 35, pp. 7-27. PETTIGREW, A.M., "What is Processual Analysis?", Scandinavian Journal of Management, vol. 13, no. 4/1997, pp.337-348. Popper, K.R., Logica cercetării, Editura ştiinţifică şi enciclopedică, Bucureşti, 1981( trad. de M. Flonta, A. Surdu şi E. Tivig). RICHARDSON, D., Constructing sexual citizenship: theorizing sexual rights, Critical Social Policy, 20/2000, 105 -135. RHODES, R. A. W., Policy Network Analysis. In M. Moran, M. Rein and R. E. Goodin (Eds.) The Oxford Handbook of Public Policy, Oxford University Press, 2006, Oxford, pp. 423-45. SARITAS, O.,Systemic Foresight Methodology. In Curaj, A. (Ed.), The For-Uni Blueprint (pp. 21-31). Bucharest: Editura Academiei Române, 2010. SCHMIDT, V.A., Taking ideas and discourse seriously: explaining change through discursive institutionalism as the fourth 'new institutionalism. European Political Science Review, 2:1/2010, pp.1-25, doi: 10.1017/S175577390999021X. SCHRAM, S.F., Making Political Science Matter: Debating Knowledge, Research, and Method, New York University Press, New York, 2006. SMITH, S., BOOTH, K., & ZALEWSKI, M. (eds.), International theory: positivism and beyond, Cambridge University Press, Cambridge, 1996. STONE, P.J., Dunphy, D.C., Smith, M.S., Ogilvie, D., The General Inquirer: A Computer Approach To Content Analysis, MIT Press, Boston, 1966. TAYLOR, D., Critical Social Policy: A Reader, Sage, London, 1996. Thurstone, L.L., “Attitudes Can Be Measured”, in Summers, G.F.(ed.), Attitude Measurement, Rand Mc. Nally & Company, Chicago, 1970. TICKNER, J.A., Feminism Meets International Relations: Some Methodological Issues. In B. Ackerly, M. Stern, & J. True (Eds.), Feminist Methodologies for International Relations (pp. 19 – 41), Cambridge University Press, Cambridge, 2006. Trochim, W., The Research Methods Knowledge Base, 3nd Edition, Atomic Dog Publishing, Cincinnati, 2009. VAN DIJK, T., Handbook of discourse analysis, Academic Press, London, 1985. Vickery, C., Shein, E., “Assessing electoral fraud”, IFES White Paper Series, May 2012. Vlasceanu, L., Metodologia cercetării sociale , Editura didactică şi pedagogică, Bucuresti, 1986. WAGENAAR, H., Interpretation and dialogue in policy analysis, Routledge, London, 2011. WALLERSTEIN, I., The capitalist world economy, Cambridge University Press, 1979. WEBER, M., Etica protestantă şi spiritul capitalismului, Humanitas, Bucureşti, 2003 (trad. de Ihor Lemnij). WEBER, M., Economy and society, University of California Press, Berkeley, 1978. Whyte, W., Street corner society, The University of Chicago Press, Chicago,1964. Yin, R.K., Studiul de caz, Polirom, Iaşi, 2005, trad. de V. Alupoaie. |
9. SCURTĂ DESCRIERE*
* COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
Cursul investighează - fără a da răspunsuri absolute sau a lua poziţii - reuşitele, dilemele şi limitele cercetării ştiinţifice în domeniul ştiinţelor politice, prezentând puncte de vedere diverse - şi chiar opuse – existente în dezbateri, controverse şi discuţii legate de ştiinţele politice. Vom discuta evoluţia ştiinţelor politice prin prisma conceptului de paradigmă şi nu de teorie, punând accentul pe modelele de practică a cercetării. Vom considera marile orientări metodologice din ştiinţele politice, simultaneitatea, suprapunerea dar şi clivajele dintre aceste orientări. |
10. EVALUARE
Tip activitate
|
10.1 Criterii de evaluare
|
10.2 Metode de evaluare
|
10.3 Pondere din nota finală
|
10.4 Curs
|
insuşirea conţinuturilor |
eseu |
50% |
participare activă |
evaluare continuă, pe durata semestrului înregistrare, cuantificare |
50% |
|
10.6 Standard minim de performanţă Să participe la cel puţin cinci cursuri Să aibă cel puţin o intervenţie, privind textele, temele şi exerciţiile propuse. Să participe la verificarea finală, care va consta în prezentarea scrisă şi orală a unui eseu. Principalul obiectiv al eseului este deconstruirea - identificarea practică a elementelor unui demers ştiinţific exemplar, pornind de la o carte pe care doctorandul o consideră fundamentală pentru cercetarea sa. |
Nota finală ADMIS |
||
Studenţii sunt obligaţi să cunoască politica de probitate intelectuală a Facultăţii: plagiatul, copiatul, înşelătoria, multipla utilizare a unui referat, recursul nemărturisit la surse bibliografice sau la internet vor conduce la nepromovarea cursului. În conformitate cu Carta Universității din București, cazurile de plagiat pot fi sancționate prin exmatriculare fără drept de apel. |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FIŞA DISCIPLINEI
1. DATE DESPRE PROGRAM
2. DATE DESPRE DISCIPLINĂ
3. TIMPUL TOTAL ESTIMAT (ORE PE SEMESTRU) AL ACTIVITĂŢILOR DIDACTICE
4. PRECONDIŢII
5. CONDIŢII
6 .COMPETENŢE SPECIFICE ACUMULATE
7. OBIECTIVELE DISCIPLINEI
8. CONŢINUTURI
9. SCURTĂ DESCRIERE* * COROBORAREA CONŢINUTURILOR DISCIPLINEI CU AŞTEPTĂRILE REPREZENTANŢILOR COMUNITĂŢII EPISTEMICE, ASOCIAŢIILOR PROFESIONALE ŞI ANGAJATORI REPREZENTATIVI DIN DOMENIUL AFERENT PROGRAMULUI
10. EVALUARE
|